Swecat Racing Hypercat.

Apr 7, 2017

Svenska underleverantörer handplockade för att tillverka nya racingbåten


Inspirerade av svenska hypercartillverkaren Koenigsegg har en svensk state-of-the-art katamaran tagit form. Nu är tillverkningen i gång. Se bilderna.

Swecat Racing, det svenska teamet i offshoreracing som har tagit klivet till att bli båtbyggare, har nu kommit igång på allvar med tillverkningen av sin Hypercat som Svensk Verkstad tidigare har berättat om.

Hypercat, en 31-fots katamaran, som kommer att tillverkas helt i vacuuminjicerad kolfiber, kommer att produceras antingen som ”Race”, ett tvåsitsigt utförande med hel säkerhetscockpit, och ”Pleasure”, i ett halvöppet utförande med fyra egenutvecklade individuelt fjädrande stolar.

Sedan den första presentationen har teamet bakom satsningen jobbat för fullt med att fin justera CAD-ritningar och vidareutveckla den unika säkerhetscockpiten med pågående material tester inför godkännande av U.I.M. (huvudorgan för samtlig båtsport, under Olympiakommitén).

Som syns på bilderna är tillverkningsprocessen i full gång, och fräsning av skrov- och däckspluggen är nu avklarad hos Macromould i Kopparberg som fräser pluggar till bilar, båtar, racing, lastbilar.

Fräsning av plugg, Macromould.

Macromoulds VD Benjamin Berner kommenterar:

-Vi är vana att jobba med korta ledtider under hög sekretess, vår verksamhet bygger på en tät dialog med kunden där vi bistår dem i processen mellan design och verklighet allt för att maximera kundnyttan, vi är stolta över att ha vunnit upphandlingen och vara en del av det unika Hypercat-projektet.

Formarna tillverkas av erfarna RB Marin & Composite AB i Kungshamn, med VD och ägare Kent Andersson i spetsen, som specialiserat sig på just formtillverkning till både båt- och den övriga kompositindustrin. Skrovformen är klar och man är nu inne i slutfasen på tillverkningen av däcksformen.

Däcksform, RB Marin & Composite AB.

Därefter levereras den nogsamt ihopmatchade skrov och däcksformen tillsammans vidare inför kolfiberlamineringsfasen, och tillverkningen av Swecat Racings Hypercat påbörjas inom kort.

-Vi har handplockat ett tillverkningsteam bestående av de allra främsta experterna inom komposittillverkning som Sverige har ett erbjuda för detta ”state of the art”-projekt – verkligen ”Made in Sweden”!, säger Niklas Sjöö, VD för Swecat Racing.

-Som synes är vår ambitionsnivå i det här projektet på allra högsta nivå, likt bilbranschens Hypercars, och framförallt inspireras vi av den svenska superentreprenören Christian Von Koenigsegg som verkligen har satt Sverige på världskartan inom både design och ny teknik.

-Vi noterar glädjande att allt fler svenska industriföretag stöttar vår satsning med expertkompetens och produkter inom fler olika områden, och vill samtidigt passa på att tacka våra trogna följare, partners och underleverantörer för deras fulla support, samtidigt som vi välkomnar fler att vara delaktiga i den spännande utvecklingen av Hypercat.

Den första Hypercat Pleasure planeras att leverans är i slutet av Q2 2017. Riggning och testkörning genomförs av Swecat Racings mekaniker och förare.

-Vi har fortfarande utrymme att ta emot ytterligare en beställning under april månad, för att hinna leverera färdig Hypercat Pleasure under sommaren 2017, säger Niklas Sjöö. Vidare beställningar efter april blir leverans klara under början på januari 2018.

Teamets egen nya tävlingsbåt, den första ”Race”-versionen, färdigställs kort därefter för att kunna ansluta sig till XCAT World Series redan i år inför en tre års satsning som väntar på en global idrottsarena.



MEST LÄSTA


Loading...

MEST LÄSTA

SENASTE NYTT

LEDIGA JOBB